انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ افزایش تاریخی را ثبت کردند

بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، سال گذشته با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ به سطح "تاریخی" رسید.

بر اساس گزارش آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۰۲۳ که روز پنجشنبه منتشر شد، ۵۰۷ گیگاوات ظرفیت برق تجدیدپذیر در سراسر جهان به بهره‌برداری رسیده است.

این نشان‌دهنده افزایشی معادل ظرفیت فعلی آلمان، فرانسه و اسپانیا در مجموع است.

در حالی که فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این افزایش، که به‌عنوان «جهش تاریخی و فوق‌العاده» توصیف می‌شود، هنوز در برابر گرمایش جهانی ناکافی است، این سازمان پیش‌بینی می‌کند که «قوی‌ترین رشد» مشاهده شده در ۳۰ سال گذشته در پنج سال آینده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این افزایش سریع شانس دولت‌ها برای دستیابی به هدف خود برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی جهانی تا سال ۲۰۳۰ را افزایش می‌دهد.

سه چهارم تاسیسات جدید در انرژی فتوولتائیک خورشیدی هستند و چین به نظر می‌رسد که محرک اصلی آن باشد.

چین با ارائه ۶۰ درصد زیرساخت‌های جدید، به ویژه در زمینه توربین‌های بادی که سالانه ۶۶ درصد افزایش داشته است، سهم قابل توجهی در رشد داشته است.

در حالی که اروپا، ایالات متحده و برزیل به سطوح مشابه قابل توجهی رسیده‌اند، در هند و آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه نیز پیشرفتی حاصل شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی بیان می‌کند که این سرعت هنوز کافی نیست و ممکن است تامین مالی چالشی به خصوص برای کشورهای در حال توسعه و نوظهور باشد.

بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید که دولت‌ها ابزارهای لازم برای پر کردن این شکاف را دارند و تأکید می‌کند که انرژی بادی ساحلی (خشکی) و فتوولتائیک ارزان‌تر از نیروگاه‌های جدید سوخت فسیلی هستند.

همچنین نشان می‌دهد که کاهش قیمت ماژول‌های فتوولتائیک و افزایش ظرفیت تولید این روند را ادامه خواهد داد.